Služby Google 2. – Google AdWords

Služby Google 2. - Google AdWordsPřesně po týdnu od vydání prvního seriálu o službách Google přichází Widlák s dílem dalším. V tomto si povíme něco o reklamní službě Google Adwords. Google AdWords je v posledních několika měsících jedním z nejvíce diskutovaných témat na českém Internetu. V prosinci minulého roku došlo totiž k zavedení Google AdSense (kontextová reklama) i pro česky hovořící weby. Možná se nyní ptáte, co má AdWords s AdSense společného. Jednoduše mnoho, zatímco pomocí AdSense na svém webu reklamy zobrazujete a vyděláváte, tak pomocí AdWords reklamy vytváříte, platíte a zobrazujete přímo ve vyhledávání Google nebo také na webech, které zobrazují AdSense.

Registrace do Google AdWords

Domovskou stránku reklamního systému najdete na této adrese, kde se můžete také v případě prvního přístupu relativně jednoduše zaregistrovat. Jak je v případě Googlu zvykem, lze pro přístup k systému použít stávající jméno používané u ostatních služeb a nebo zvolit přihlašovací údaje úplně nové. Trochu nezvykle je hned při registraci nutné nastavit první reklamní kampaň. Buďte však bez obav, pokud vyplníte nesmyslné údaje, nic se nestane. Vše je možné dodatečně upravit. Mějte ovšem na paměti, že po registraci a nastavení fakturačních údajů vám Google naúčtuje aktivační poplatek 150 Kč, kterému se bohužel není možné nijak vyhnout.
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

(Google Adwords lze používat ve dvou provedeních, standardním a zjednodušeném, ve článku uvažuji standardní možnost)

Pokud vám stále není jasné, k čemu to všechno vlastně je, vězte, že Google AdWords se výborně hodí k oslovení milionů potencionálních zákazníků po celém světě. Samozřejmě se můžete omezit pouze na českou nebo třeba středoevropskou klientelu. Navíc spolu s tím, že se jedná o PPC systém (Pay Per Click – platíte jen za kliknutí uživatele) je AdWords dokonalou a velmi levnou reklamou.

V administračním rozhraní AdWords

Po prvním přihlášení do administrace Google Adwords vás uvítá jednoduché rozhraní, kde na levé straně najdete různá upozornění a novinky a na straně pravé celkové statistiky za určité období. Při prvním připojení bude nejlepší provést aktivaci účtu, tu provedeme jednoduše zadáním kontaktních údajů, oboru činnosti a v neposlední řadě také fakturačními údaji. Peníze můžeme Googlu posílat buď bankovním převodem a nebo si nechat peníze automaticky strhávat pomocí platební karty. Nezbývá mi, než doporučit druhou možnost, protože značně snižuje námahu vydanou na platby za služby Google Adwords.
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Dále si v administraci Google AdWords můžeme nechat zobrazit nejrůznější personalizované přehledy a nebo dodatečně upravit nastavení účtu. Nejdůležitější částí administrace je však nástroj pro tvorbu samotných kampaní, o tom však v další kapitole (Správa kampaní – Přehled kampaní)…

Tvorba kampaní

Ač se na první pohled může zdát, že je rozhraní pro tvorbu kampaní složité, opak je pravdou. Vytvořit si můžeme jednu velkou kampaň, například zaměřenou na podporu prodeje bot. Uvnitř této kampaně pak můžeme navrhovat jednotlivé reklamní sestavy. Každou z jednotlivých sestav můžeme přitom jako celou reklamní kampaň libovolně pozastavovat nebo obnovovat.

A jak taková reklama vlastně vypadá? V přehledném správci lze zvolit nadpis naší reklamy a dva řádky textu maximálně po 25 znacích. Pak už výsledek vypadá jako jej známe snad ze všech českých webů a blogů. Pro úspěšné zobrazování reklamy však musíme udělat ještě mnohem více. Můžeme si určit cílové země, pro které chceme reklamu určit. Klíčem k úspěchu naší reklamy je vhodná volba klíčových slov (tzv. těch slov, na která se naše reklama zobrazí). Pokud prodáváme boty, bude zřejmě zbytečné zobrazovat reklamu na klíčové slovo letadlo. Klíčová slova nejsou jen alfou a omegou úspěchu reklamy, jsou také tím nejdůležitějším pro cenu naší kampaně. V AdWords si totiž sám inzerent určuje hodnotu, na jakou si jedno kliknutí cení. Nejásejte, limit je sice na proklatě nízkých 0,21 Kč za klik, ale u většiny slov je mnohem výše. Google AdWords to sám zjistí a nabídne vám nejnižší možnou cenu za proklik. Například u poměrně lukrativního klíčového slova ICQ se minimální cena pohybuje na 1,10 Kč za proklik, což je podle mého názoru dost málo. Samozřejmě se podle výše ceny určuje zobrazení vaší reklamy mezi ostatními inzerenty. Pokud použijete minimální cenu, je možné, že vaši reklamu vůbec neuvidíte. Naopak při použití doporučené ceny Google deklaruje, že v 85% uvidíte svou reklamu na první pozici.
Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Dalším důležitým aspektem je volba lokací, kde chceme reklamu zobrazovat. Může to být jen ve vyhledávači Google (zřejmě nejjistější a nejlevnější možnost), dále pak u partnerským služeb Googlu a v neposlední ředě na webech, které používají Google AdSense. Zde tedy vidíte provázanost obou systémů. V případě kliknutí na některém z AdSense webů si Google ponechá jen něco okolo 20% z ceny za proklik a zbytek dostane zobrazovatel reklamy. Posledním důležitým údajem je cena za kampaň a s tím související rozvržení zobrazování. Můžeme si nastavit částku, kterou chceme za jeden den utratit a také to, zda se mají reklamy robrazovat buď co nejrychleji až do vyčerpání denního kreditu a nebo se má jejich zobrazování rozvrhnout do celého dne.

Další funkce

Google AdWords však disponuje mnoha dalšími funkcemi, které vám pomohou se zvýšením úspěšnosti vašich reklam. Za zmínku stojí například nástroj pro návrh klíčových slov nebo třeba nástroj pro sledování úspěšnosti klíčových slov. Pro nejlepší prozkoumání těchto funkcí doporučuji relativně obsáhlou nápovědu přímo v systému Google AdWords.
Free Image Hosting at www.ImageShack.us Free Image Hosting at www.ImageShack.us

Komentářů k příspěvku „Služby Google 2. – Google AdWords“: 0


  1. Žádné komentáře

Přidat komentář

Poznámka: Provozovatel této stránky nenese odpovědnost za obsah komentářů. Odesláním komentáře se jeho autor dobrovolně vzdává nároku na honorář za obsah komentáře.