Zavedli mýtné, zdražíme pouličky

Zavedli mýtné, zdražíme pouličkyJelikož nejsem příznivcem cestování v autobuse, nevím, jak to chodí v jiných městech, nicméně u nás, na Uherskohradišťsku jsou autobusové linky rozděleny v podstatě na dvě větve. Ta první jsou klasické spoje, dálkové nebo i kratší a tyto spoje jsou zpoplatněny svou vlastní sazbou, kterou neřeším, protože jimi nejezdím. Druhou větví jsou však pouličky, krátké spoje, zpravidla do 5km. Tyto pouličky jezdí za stejnou taxu do několika lokalit. Využívám je denně na cesty ze školy a do školy. Při normálním týdnu je využiji přesně desetkrát.

Už asi 6 let byla sazba za jednu takovou cestu 6 Kč (pokud nepočítám různé měsíční a studentské slevy). Ovšem jednoho krásného prvního únorového dne jsem byl téměř anektován řidičem tohoto spoje, když jsem si dovolil zaplatit mu klasickou sazbu 6 Kč. možná je to mým podivným zjevem, možná nízkým věkem, nicméně lidé v autobuse z toho měli relativně slušnou zábavu. Bohužel mi v krizovějších situacích docházejí správná slova a hlavně správné nápady až po akci, takže jsem mu bez kecání přidal tu pitomou korunu a ještě jsem se tvářil, jako bych za to mohl.

Sedl jsem si na první sedadlo hned za řidiče a začal si pročítat listy na skle. Co jsem neviděl, od 1.2.2007 jsou ceny za pouliční spoje 7 Kč a adekvátně se úměrně své bývalé ceně zvyšují i všechny ty měsíční a studentské jízdenky. Okamžitě mě začalo zajímat proč, vždyť cena pohonných hmot klesá na pomalu neuvěřitelných 26 Kč za litr, před 6 lety, když se cena zvyšovala na 6 Kč, byla cena za naftu zhruba srovnatelná nebo ještě o korunu vyšší. Tento důvod jsem tedy mohl vyloučit. I po vystoupení z autobusu jsem stále snažil přemýšlet nad důvodem tohoto zdražení, ve škole, při hodině fyziky, mě to konečně došlo. Dálniční mýtné, to za to může! Je to další a zároveň poslední faktor, který mohl v této době ovlivnit cenu jízdenek. Ne, ani nákup autobusů to být nemohl, protože krátké trasy stále jezdí Karosa B 731 (či 732) z roku 1981! A to viditelně bez nějaké extra údržby. Další autobusy se pořizují buď s přispěním města a nebo pro jistotu vůbec. Z webu Myland jsem se dozvěděl, že průměrné náklady na kilometr by u tohoto autobusu mohly dosahovat asi 6-7 Kč. Na všech pouličkách jezdí stabilně autobusy s minimálně polovinou zaplněných míst k sezení. V ranních a odpoledních hodinách jsou navíc autobusy těžce přeplněné. Průměrně bych to však odhadl na jeden plný autobus. Při takovém průměru vychází zisk asi na 190 Kč, což je na ty náklady opravdu bezva (dobře, s platy to bude možná zisk z jedné linky 100 Kč)…

Jen tak dál a všichni vám začnou jezdit auty, ekologie forever…

Komentářů k příspěvku „Zavedli mýtné, zdražíme pouličky“: 0


  1. Žádné komentáře

Přidat komentář

Poznámka: Provozovatel této stránky nenese odpovědnost za obsah komentářů. Odesláním komentáře se jeho autor dobrovolně vzdává nároku na honorář za obsah komentáře.